Få mere overskud i hverdagen

0 Comments

Stress er en af de hyppigste folkesygdomme og knækker hvert år mange mennesker. Folk, som desværre må sygemelde sig og gå hjem for at passe på sig selv.

Men der er meget du kan gøre, for at undgå at blive ramt af stress.

Worklife balance

Du skal starte med at kigge på fordelingen af arbejde og fritid – det som på engelsk kaldes for worklife balance. Hvor meget af din vågne tid bruger du på dit arbejde og hvor meget bruger du på dit familieliv?

Denne fordeling skal, som navnet antyder, være i balance for ellers risikerer du, at det tipper til den ene eller den anden side. For meget arbejde giver dig stress ligesom at for mange opgaver i fritiden også kan gøre dig stresset fordi du ikke når dit arbejde.

Så det handler om at have en god balance mellem dit arbejde og din fritid.

Lyt til kroppens signaler

Ofte vil vores krop begynde at sige fra, inden vi selv opdager at vi har fået stress. Det kan være at du oplever smerter i skulderen eller kan mærke at du ikke kan trække vejret lige så dybt, som du plejer.

I sådanne tilfælde er det vigtigt at opsøge en behandler eller terapeut der kan hjælpe dig med at komme af med din stress.

Det kan både ske med behandling eller samtale, hvor du får hjælp til at sætte fokus på din stress og værktøjer til at slippe af med den igen – inden det går helt galt og du må sygemelde dig.

Spis ordentligt

Kost er altafgørende for at din krop fungerer optimalt og en sund kost hjælper dig både til at have mere overskud i hverdagen og til at holde dit stressniveau nede.

For når du får en ordentlig kost, får kroppen mere energi og overskud til f.eks. at løbe en tur. Det giver dig en masse gode stoffer i kroppen, som igen er med til at give dig endnu mere overskud. Så på denne måde vil din kost faktisk blive en sund spiral, hvor du løbende får mere energi til at gøre mere.

Få ny viden i din fritid

Brug din fritid på noget andet end vasketøj og oprydning. De ting skal selvfølgelig også klares, men du skal sørge for at du også laver noget helt andet i din fritid.

Du kunne f.eks. vælge at tage ud til et foredrag om stress, så du får en masse viden om netop hvad du skal gøre, for at undgå at blive stresset i hverdagen.

Det er ofte erfarne folk, der fortæller om deres egne oplevelser med stress og dermed folk, som har prøvet det på egen krop.